Neurocenter Østerskovens metode for udredning af borgerens kommunikative færdigheder er baseret på flere elementer. Dels en dynamisk tilgang, hvilket indebærer, at borgeren fra starten tilbydes en kommunikationsform, der efterfølgende observeres og justeres undervejs. Her er videoanalysen det centrale tværfaglige redskab. Dels en afdækning af borgerens fysiske og kognitive forudsætninger for at indgå i kommunikative samspil samt at kunne betjene et kommunikationsudstyr og/eller anvende en alternativ kommunikationsstrategi.
På Neurocenter Østerskoven har vi optimale rammer for, at integrere indsatsen omkring kommunikation i botræningen, så målsætning, planlægning, afprøvning og træning i brug af udstyr og nye metoder, foregår i de dagligdags situationer. Målet er, at indsatsen omkring kommunikation ikke skal opfattes som træning, men blive støtte til den faktiske kommunikation der foregår.
Det unikke ved Neurocenter Østerskovens ”model” består således i kombinationen af høj faglig specialisering, på såvel neuro- som kommunikationsområdet, og en tæt koordineret og integreret tværfaglighed, hvor de fælles mål på kommunikationsområdet er styrende for alle fagligheders bidrag ind i det kommunikative miljø omkring den enkelte borger henover alle døgnets aktiviteter. De repræsenterede faggrupper er pædagog, sosu-assistent, ergoterapeut, fysioterapeut, speciallærer, musikterapeut, kommunikationsvejleder (ASK-konsulent), ST-ingeniør, neurolog og neuropsykolog.
Det er vigtigt at holde sig ajour med udviklingen indenfor dette område. Dette sker via forskellige faglige netværk, hvor vi dels kan hente ny viden, men også bidrage med vores viden og erfaringer.
www.tavsgruppen.dk
www.isaac.dk
www.socialstyrelsen.dk